Bianca Macovei: Rar mai găsești pe tarabe “coșarul” sau “trifoiul”

O nouă săptămână, o nouă temă la acelaşi seminar ca data trecută 😀

De data aceasta am avut de realizat două mini-interviuri (unul luat pe mess şi unul pe e-mail) cu cine vrem noi şi pe ce temă vrem noi. Pentru că este weekend, pentru că se apropie primăvara (cel puţin din punct de vedere calendaristic) şi mai ales pentru că temele mult prea serioase nu sunt pe gustul meu în această perioadă, m-am gândit să-mi intervievez doi colegi despre ce înseamnă “1 martie” pentru ei.

Primul supus “interogatoriului” a fost Cătălin Hopulele, zis Hopu, cu care am vorbit pe mess.

Ioana Stoian: 1 martie pentru tine: demodat sau încă în tendinţe?

Cătălin Hopulele: 1 martie nu are neapărat o semnificaţie importantă ca zi, în mod real. În schimb, pentru mine, 1 martie este, cel puţin psihologic, începutul primăverii şi prin urmare eu aş fi cel demodat aici. Parcă se topeşte zăpada puţin mai repede sub soarele din martie.

I.S.: Cum arăta 1 martie în şcoală şi cum arată acum?

C.H.: Păi mama are un obicei şi acum, dar care m-a ajutat foarte mult când eram la şcoală, şi anume să facă mărţişoare hand made, cum s-ar spune acum, dar practic erau super. Şi încă sunt. Şi dădeam la absolut fiecare coleg şi primeam laude din partea fiecăruia. Şi pot să spun că am amintiri foarte frumoase de atunci. Acum, cel puţin dăruirea de marţişoare mi se pare că s-a cam stins puţin. E şi drept că nu am efectiv timpul necesar să mă dedic cumpărării mărţişoarelor.

I.S.: Care a fost cel mai ciudat mărţişor pe care l-ai primit?

C.H.: Grea întrebare. Nu ştiu, nu am primit niciodata un marţişor ciudat cred, dar probabil printre cele mai interesante se numără un pergament rulat pe care era scrisă o urare.

I.S.: Mărţişor simplu sau şi un cadou pe lângă el?

C.H.: Depinde de persoana căruia îi dai. Celor apropiaţi e mai mult decât ok să ai şi un mărţişor alături, cu condiţia să ţii minte că nu e nevoie de o zi specială pentru un cadou frumos. Oricum, e obligatoriu un mărţişor.

 

“Mi-ar plăcea să îmi aduc aminte de la care e fiecare.”

 

I.S.: Câte mărţişoare ai de gând să cumperi în acest an?

C.H.: Dacă timpul îmi va permite şi în ziua respectivă voi putea să am câteva ore libere, am să cumpăr vreo două pentru colegii de an şi câteva pentru cei de la Opinia şi cei dragi. Prin urmare, nu multe, dar nu puţine.

I.S.: Câte mărţişoare crezi că ai să primeşti tu?

C.H.: În principiu nu cred că multe pentru că oamenii nu mai au obiceiul de a dărui mărţişoare, şi în cercurile în care mă învârt.

I.S.: Ce faci cu mărţişoarele primite?

C.H.: Le păstrez, obligatoriu.

I.S.: Ai un spaţiu anume pentru asta?

C.H.: Fiecare are un loc acasă. Am o cutie în care le depozitez şi din când în când mai arunc un ochi peste ele. Mi-ar plăcea să îmi aduc aminte de la care e fiecare dar, din pacate, bătrâneţile astea, mai uit.

I.S.: Să ne imaginăm că am putea exporta “1 martie”. Unde l-ai duce tu?

C.H.: Nu cred că trebuie exportat undeva 1 martie; eu cred că există peste tot, toată lumea are o zi în care ştie că se schimbă vremea şi că urmează primăvara. Asta înseamnă pentru mine.

A doua “victimă” a fost Bianca Macovei, care mi-a răspuns la întrebări pe e-mail.

Ioana Stoian: 1 martie pentru tine: demodat sau încă în tendinţe?

Bianca Macovei: Ziua de 1 martie reprezintă un motiv bun de a crea mărțișoare hand made. Eu încă îl consider un eveniment în tendințe deși mărțisoarele pe tarabe au ajuns să coste destul de mult iar majoritatea oamenilor ezită să le mai cumpere într-un număr mare. Este un eveniment care vestește primăvara și nu cred că se va demoda vreodată. Însă cred că își va schimba de la an la an profilul. Cetățenii nu cred că mai sunt interesați de chiciurile acelea din tablă sub formă de broșă care luceau două- trei zile și apoi păleau subit. Cred că cei care vor dori să cumpere un mărțișor vor fi mai mult tentați să aleagă fie unul unic fie unul cu bun gust. Ce mă întristează însă este faptul că rar mai găsești pe tarabe “coșarul” sau “trifoiul”, simboluri care în copilăria mea erau foarte căutate și apreciate. Consider că odată cu trecerea timpului mărțișorul se va adapta gusturilor noi ale clienților și își va pierde definitiv însemnătatea tradițională.

I.S.: Cum arăta 1 martie în şcoală şi cum arată acum?

B.M.: Țin minte că în școala generală și apoi în liceu era o competiție între elevi. Umblam cu cât mai multe mărțișoare în piept și eram foarte mândri când observam că avem mai multe decât colegul de bancă sau colegii de clasă. În liceu mai ales îmi aduc aminte că evenimentul Mărțișorului era prilej bun de a ne aduna și de a crea cu mâinile noastre mărțișoare pentru profesorii noștri. Acum la facultate simt că a dispărut aproape de tot sentimentul acesta de bucurie și efervescența evenimentului. Studenții trec nepăsători pe lângă tarabe, se uită atent în portofel și spun “ei lasă; la anul!”. Puțini sunt cei care celebrează venirea primăverii prin dăruirea de mărțișoare. Poate unii consideră că suntem mult prea mari pentru a oferi și pentru a primi mărțișoare; însă eu cred că mărțișorul nu are vârstă.

I.S.: Care a fost cel mai ciudat mărţişor pe care l-ai primit?

B.M.: Dacă prin “ciudat” te referi la “inedit”, atunci cel mai cel dintre mărțișoarele primite până acum a fost în clasa a VIII- a, de la un coleg de școală. Era ca o mască de lemn în miniatură pictată cu galben și portocaliu. Masca era cât unghia de la mână și cu toate acestea băiatul respectiv o sculptase destul de atent încât se distingeau bine ochii, nasul în profil și gura. Încă mai am acel mărțișor acasă.

I.S.: Mărţişor simplu sau şi un cadou pe lângă el?

B.M.: Categoric mărțișor simplu, de preferat creat de persoana care mi-l oferă. Lucrurile create de mâna omului, cu sârguință și suflet sunt mult mai valoroase decât cele cumpărate.

I.S.: Câte mărţişoare ai de gând să cumperi în acest an?

B.M.: Păi ca în fiecare an nu cumpăr. Am făcut deja 13 mărțișoare și îmi propun să mai fac încă 10 până pe 1 martie pentru a le oferi celor dragi.

 

“Mărțișoarele primite “de complezență” probabil le voi arunca.”

 

I.S.: Pentru cine?

B.M.: Prima persoană pentru care fac în fiecare an mărțișor este mama. De când eram mică îi făceam mărțișoare, felicitări și bucuria cu care le primea și le primește încă nu se compară cu felul cum le primesc celelalte persoane dragi. Apoi mi-am propus să trimit unei persoane foarte dragi mie pe care o numesc “mama mea nr. 2”. O doamnă care a fost lângă mine în multe momente grele. Apoi vreau să trimit unul învățătoarei mele din clasele 1-4 cu care am rămas în relații foarte bune. În rest mă voi gândi. Lista vine de la sine mai mult sau mai puțin.

I.S.: Câte mărţişoare crezi că ai să primeşti tu?

B.M.: Sincer, nici unul. Nu știu dar anul acesta nu mă aștept să primesc mărțișor. Părinții mei sunt la patru ore distanță de mine și prin urmare nu primesc de la ei. Tatăl meu are un gust foarte rafinat la alegerea mărțișoarelor. În fiecare an m-a surprins. Nu cred că voi primi mărțișor și nici nu mă aștept. Însă dacă voi primi îți voi scrie și vei fi prima care va afla.

I.S.: Ce faci cu mărţişoarele primite?

B.M.:  Cele care au ceva special le păstrez. Am multe mărțișoare păstrate din anii trecuți. În schimb mărțișoarele primite “de complezență” probabil le voi arunca.

I.S.: Să ne imaginăm că am putea exporta “1 martie”. Unde l-ai duce tu?

B.M.: Dacă ar fi adevărat că există marțieni, atunci l-aș exporta pe Marte. Măcar așa ar fi România prima în spațiu cu ceva. Glumesc. Nu știu dacă l-aș exporta. Parcă e prea românesc ca să fie exportat. Are origini mult prea înrădăcinate în tradițiile poporului nostru.

I.S.: De ce?

De ce nu l-aș exporta? Pentru că străinilor le va fi destul de greu să importe brandul de Mărțișor. E multă poveste. Sf. Valentin a fost importat de multe țări pentru că nu semnifică prea multe. Este o simplă zi a celor care se iubesc.

Lasă un răspuns

