M-am săturat!!!

M-am săturat de internship-urile neplătite!!!

A devenit o modă pe meleagurile  moldave (nu ştiu dacă şi prin capitală sau alte zone ale ţării se practică asta) să se lanseze programe de internship în diverse companii, fime, ONG-uri ş.a.. Da, e o idee bună, foarte bună, excelentă. La începutul facultăţii, prin 2008, eram chiar furioasă că la noi nu se fac, ci doar în străinătate. Dar iată că românul se adaptează repede şi ştie să preia şi lucruri bune din afară. Dar nu le preia cum trebuie….de ce ar face asta? El trebuie să facă totul doar în interesul propriu şi personal aşa că nu le dă internilor nici un covrig şi un pahar de ceai.

Da, suntem studenţi/masteranzi făra experienţă (deşi unii au şi ceva din asta :)) şi muncim part-time pentru că trebuie să ajungem la cursuri, seminarii şi să mai facem teme, proiecte, să susţinem examene. De acord, dar măcar un leu, doi acolo să ne plătim transportul şi să mâncăm o gogoaşă cred că am merita.

În străinătate internii nu sunt trataţi doar ca nişte producători de idei gratuite sau prestatori de muncă în folosul comunităţii/companiei, ci ca posibili angajaţi permanenţi. De aceea, firmele îi şi plătesc (sau le oferă diverse produse), îi şi învaţă meserie sau îi îndrumă în carieră. Şi atunci normal că aceştia îşi dau interesul să fie cât mai buni, să se facă remarcaţi şi să muncească cu drag şi spor.

La noi, în schimb, e moda cu internship-uri din trei în trei luni sau din şase în şase luni şi ţi se promite doar lucrul într-un mediu prolific, cu o echipă tânără, de unde poţi căpăta experienţa cerută de angajatori, bla, bla, bla. Şi uite aşa îşi face firma treaba fără a cheltui nici măcar un bănuţ, pentru că studenţii/masteranzii au nevoie de mult ceruta experienţă în CV.

Eu nu spun că ceea ce promit aceste firme nu sunt folositoare, sunt, cum să nu? mai ales când eşti în primii ani de facultate. Dar cred şi că atunci când faci ceva care îţi place şi care te face să te simţi împlinit tot trebuie să mănânci şi să te îmbraci pentru că altfel nu ţi-ai mai putea îndeplini sarcinile. Logic, nu? Nu cerem o avere, dar macar o atenţie, o măslină, ceva…

Şi ca să fie şi mai şi una din cele mai noi cerinţe ce trebuie îndeplinită de cei care aplica este ca aceştia să fie în ultimul an de licenţă sau master. Păi oameni buni, acele persoane au deja o vârstă şi ar vrea şi ei să-şi câştige măcar banii de suc, bere, cafea ca să nu le mai ceară părinţilor de fiecare dată când le este sete sau somn. Plus că au făcut deja, mare parte dintre ei, voluntariat şi au la activ destule ore de practică efectuate în anii de studiu.

Dar fiind o persoană optimistă, eu încă mai sper. Sper că poate peste câţiva ani  va fi bine şi la noi, că vom învăţa să aplicăm cu cap ce luăm de la alţii, dacă tot nu putem avea propriile idei.

P.S.: Ştiu că sunt şi companii care îşi tratează foarte bine internii, dar sunt puţine, iar sincer vorbind prin Iaşi nu am auzit de mai mult de una sau două, cel puţin în domeniile mele de interes. Dacă ştiti voi un exemplu, vă rog să îmi spuneţi şi mie, ca să nu pară că generalizez aiurea.

Şi vă mai rog ceva: dacă sunteţi de aceeaşi părere cu mine, ziceţi-mi, ca să ştiu dacă sunt mai mulţi revoltaţi sau sunt eu singura şi problema e la mine.😀

12 gânduri despre &8222;M-am săturat!!!&8221;

  1. Într-un fel ai dreptate, într-altul nu ai. Într-adevăr, în România, foarte multe companii s-au obișnuit să propună stagii de internship doar pentru a nu plăti un angajat în plus. Însă nu cred că trebuie generalizat. Noi, la PRbeta, lucrăm cu companii care chiar își caută oameni buni, cu care să lucreze pe viitor.

    În străinătate internship-urile sunt mult mai solicitante ca la noi și nu, nu se plătesc decât din al doilea an. Practic un an muncești să înveți, iar apoi ești și plătit pentru ce prestezi, dacă ai norocul să te păstreze compania și să considere că ai învățat destul. Dacă nu, o iei de la capăt. La marile agenții de PR din New York, spre exemplu, ”internii” stau, în medie, 2 ani, timp în care nu sunt plătiți și muncesc cel puțin 10 ore/zi. Se presupune că tot know-how-ul pe care îl pot acumula în cadrul companiei este atât de valoros încât nici nu ar trebui să deschidă problema banilor.

    Eu am făcut internship-uri până m-am plictisit de ele, însă în momentul în care chiar mi-am dorit un job, l-am găsit foarte repede. Învățasem suficiente lucruri încât să pot pretinde să fiu plătită pentru ceea ce urma să muncesc.

    • Cristina, mulţumesc mult pentru comentariu…asta aşteptam, păreri diferite ca să îmi dau eu (şi alţii care mai citesc blogul) seama care e de fapt realitatea!

  2. Buna seara, bine v-am gasit.
    Se pare ca nu prea stiti ce se pregateste: LEGE in acest sens!!!
    Un an de definitivare si lucrat gratis la absolvire.
    Daca aveti ceva de spus, acum e momentul.

Lasă un răspuns

