Imbecilizarea prin televiziune și post-gândirea – partea I

Cea de-a treia postare din mini-seria celor realizate în urma „identificării” unor teme de prin facultate este cea de astazi. De data aceasta este vorba despre o temă oarecum banală și anume extragerea ideilor care ne-au atras atenția din cartea Homo Videns de Giovanni Sartori. Înainte de a înșira aceste idei, trebuie să menționez că am decis să le scriu și aici, pe blog, pentru că Homo Videns a fost una din puținele cărți din bibliografia obligatorie pe care am citit-o cu mare plăcere.

videns„Televiziunea modifică radical (sărăcăcindu-l) aparatul cognitiv al lui homo sapiens.”

„Fenomenul video îl transformă pe homo sapiens produs de cultura scrisă într-un homo videns, în care cuvântul e detronat de imagine.”

„<<Video-copilul>>: un exemplar foarte recent de ființă umană educată de tele-vedere-în fața unui televizor-înainte chiar să învețe să scrie și să citească.”

„Televiziunea – spre deosebire de instrumentele de comunicare care au precedat-o (până la radio) – mai mult distruge decât transmite în materie de cunoaștere și înțelegere.”

„Omul posedă un limbaj capabil să vorbească despre sine însuși. Omul reflectează asupra a ceea ce spune.”

„Homo sapiens care își multiplică propria cunoaștere este (…) așa-numitul om al lui Gutenberg.”

„Telespectatorul este mai mult un animal simbolic. Pentru el lucrurile înfățișate prin imagini înseamnă și cântăresc mai mult decât lucrurile spuse prin cuvinte.”

„La apariția sa, mașina a provocat cea mai mare teamă deoarece – se spunea – ea răpea oamenilor locurile de muncă.”

„De fapt am intrat, sau suntem pe cale de a intra, într-o eră <<multimedială>> în care, cum ne spune și cuvântul, media sunt multe, iar televiziunea nu mai este regina acestei multimedialități.”

„Virtualul, simulările lărgesc peste măsură posibilitățile realului; dar ele nu sunt ca atare, realitate.”

„Momentul de cotitură l-a constituit modul de a ne informa: văzând. (…) Imaginea nu se vede în chineză, în arabă sau în engleză. Repet: se vede și gata.”

„Televiziunea nu este doar un instrument de comunicare; ea este, în același timp, și paideia, un instrument <<antropogenetic>>, un mediu care generează un anthropos nou, un tip nou de ființă umană.”

„Copilul format de vedere se mărginește la a fi un om care nu citește, și deci, de cele mai multe ori, un <<ramolit de ecran>> înrobit pe viață de videogames.”

Video-copilul: „Un adult care rămâne surd pe viață la stimulii cititului și ai cunoașterii transmise de cultura scrisă.”

„Mesajul cu care noua cultură se recomandă și se laudă este: cultura cărții aparține celor puțini (elitistă), pe când cultura audio-vizuală aparține celor mulți. (…) Și dacă prețul plătit pentru o cultură a tuturor este declararea într-o sub-cultură, care e de fapt – din punct de vedere calitativ – <<incultură>> (ignoranță culturală), atunci operațiunea aduce doar pierdere.”

„Difuzarea la scară largă a unui lucru înseamnă progres numai dacă ce e difuzat este pozitiv, sau cel puțin nu e dăunător, dacă nu cumva se irosește.”

„E cert că televiziunea <<trezește>>. (…) o trezire înseamnă o deschidere spre progres în accepția iluministă a termenului. Dar, (…) e tot atât de sigur că în fața acestor progrese se află un regres fundamental: sărăcirea înțelegerii.”

„Întreaga cunoaștere a lui homo sapiens se dezvoltă în sfera unui mundis inteligibilis (din concepte, din concepții mentale) care nu e în nici un fel mundus sensibilis, lumea percepută de simțurile noastre. (…) Televiziunea produce imagini și anulează conceptele; dar în felul acesta atrofiază capacitatea noastră de abstragere și o dată cu aceasta întreaga noastră capacitate de a înțelege.”

La homo videns „limbajul conceptual (abstract) e înlocuit de un limbaj perceptiv (concret) care e infinit mai sărac: mai sărac nu doar în cuvinte (prin numărul de cuvinte), ci mai ales în bogăția de semnificații, în capacitatea conotativă.”

„O <<cunoaștere prin imagini>> nu e o cunoaștere în sensul cognitiv al cuvântului și, în loc să răspândească cunoaștere, ea mai mult îi erodează premisele.”

„La puțin peste cincizeci de ani de la apariția sa, televiziunea este deja declarată vetustă.”

„Televiziunea va învinge în rândurile celor <<trândavi>> sau al celor obosiți care preferă să stea să privească, în timp ce Internetul va învinge în rândurile celor <<activi>>, al celor cărora le place să dialogheze și să caute.”

„În teorie, spuneam, Internetul ar trebui să promoveze creșterea culturală. În practică, se poate întâmpla chiar contrariul, de vreme ce homo videns există deja ca atare atunci când descoperă rețeaua.”

„Atracția erei digitale este atracția unui drog.”

„Schimburile de mesaje pe computer ne lasă tot singuri în fața unei tastaturi.”

2 gânduri despre &8222;Imbecilizarea prin televiziune și post-gândirea – partea I&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s