Imbecilizarea prin televiziune și post-gândirea – partea a II-a

Continui acum cu ideile extrase din cartea Homo Videns de Giovanni Sartori. Prima parte o găsiți aici.

homo videns

„Spre sfârșitul secolului XX homo sapiens a intrat în criză, în criza pierderii înțelepciunii și a capacității de cunoaștere.”

„Astăzi poporul suveran <<opinează>> mai ales în funcție de felul în care televiziunea îl influențează să opineze. Iar prin ghidarea opiniei, puterea ecranului tv se află într-adevăr în centrul tuturor evoluțiilor politicii contemporane.”

„Televiziunea condiționează mult procesul electoral, atât în alegerea candidaților, cât și în modul lor de a duce lupta electorală, dar și, în sfârșit, pentru că îl face pe învingător să învingă.”

„Opinia publică înseamnă, în primul rând, o situare, o plasare: este ansamblul unor opinii care se află înlăuntrul unui public sau înlăuntrul mai multora.”

„Opiniile sunt convingeri firave și schimbătoare. Dacă devin convingeri profunde și profund înrădăcinate, atunci e cazul să fie numite credințe.”

„Și este fals că televiziunea se limitează să reflecte schimbările în curs din cadrul societății și culturii sale. În realitate, televiziunea reflectă schimbări pe care în mare măsură ea le promovează și le inspiră.”

Sondajele de opinie: „răspunsurile depind în mare măsură de felul cum sunt formulate întrebările (și prin urmare de cine le formulează) și că felul de a pune întrebarea este cel care <<forțează>> deseori un răspuns improvizat pe moment.”

„Alegătorul are pe țeavă, în cabina de vot, un singur cartuș: și dacă are ca opinii ferme, să zicem, cinci, patru vor trebui să rămână sacrificate.”

„Sondajele nu sunt un instrument al demo-puterii – un instrument care dezvăluie vox populi – , ci sunt, mai ales, expresia puterii mass-media asupra poporului; iar influența lor deseori blochează decizii utile și necesare sau chiar duce la decizii greșite, susținute de simple <<zvonuri>>, de opinii slabe, informe, manipulate și uneori dezinformate.”

„Prin sub-informare înțeleg o informare cu totul insuficientă, care sărăcește prea mult știrea pe care o dă, sau altfel spus neinformarea în întregime, pura și simpla eliminare a nouă știri din zece. (…) Prin dezinformare înțeleg însă o distorsiune a informației, prezentarea de știri deformate care induc publicul în eroare.”

„Ziarul îl exclude eo ipso pe analfabetul care nu știe să citească, pe când cuvintele radioului ajung și la cel care nu știe nici să citească, nici să scrie.”

„Televiziunea dă mai puține informații decât oricare alt instrument de informare. (…) Informația care contează este cea mai filmabilă; și dacă nu există filmare nu există nici știre.”

„Problema de a fi pe post este deci în parte o problemă pe care televiziunea și-a creat-o cu propriile mâini (și care se înțelege, o ajută să ia proporții gigantice).”

„Obligativitatea de <<a face să se vadă>> generează apoi dorința dau necesitatea de <<a se face văzut>>. Ceea ce dă naștere pseudo-evenimentului, eveniment care se petrece numai fiindcă există o cameră de luat vederi să-l înregistreze și care nici nu ar exista altminteri. Pseudo-evenimentul este așadar evenimentul fabricat pentru televiziune și de către televiziune.”

„Dacă preferințele telespectatorilor se concentrează asupra evenimentelor interne și asupra cronicii negre asta se întâmplă pentru că the networks au produs cetățeni care habar n-au de nimic și sunt interesați numai de fleacuri.”

„Apariția pe post e garantată pozițiilor extreme, extravaganțelor, <<exagerațiilor>> și exagerărilor. Cu cât o teză e mai gogonată, cu atât este mai promovată și mai difuzată. (…) Celălalt aspect (…) e privilegierea atacului și agresivității.”

„Cine vrea să conteste ceva, mai întâi merge la televiziune pentru a cere să fie filmat.”

„Televiziunea poate minți și poate falsifica adevărul, exact ca oricare alt instrument de comunicare. Diferența este că <<forța veridicității>>, intrinsecă imaginii, face ca minciuna ei să fie mai eficace și de aceea mai periculoasă.”

„Video-dependentul are mai puțin simț critic decât cel care este încă un animal simbolic deprins cu folosirea simbolurilor abstracte. Pierzând capacitatea de abstractizare, pierdem și capacitatea de a face distincția între adevărat și fals.”

„Pentru a măsura cu adevărat influența electorală a ziarelor ar fi necesare elemente <<contrafactuale>>, adică absența ziarelor sau raporturi de forță inversate între ziare.”

„Ceea ce putem măsura este mai ales variația intențiilor de vot în cursul campaniilor electorale.”

„Efectele video-politicii au o mare rază de acțiune. Unul dintre aceste efecte este, în mod sigur, acela că televiziunea personalizează alegerile.”

„Puterea micului ecran e mai mică atunci când votul se dă pe liste de partid și că se simte în largul său atunci când sistemul electoral este și el personalizat, adică atunci când se votează în colegii uninominale, pe candidați individuali.”

„Video-politica reduce ponderea și caracterul esențial al partidelor și, prin însuși acest fapt, le obligă să se transforme. Așa-numitul <<partid de greutate>> nu mai este indispensabil; <<partidul ușor>> e suficient.”

„Cu cât alegătorul votează mai mult simbolul, ideologia sau programul unui partid, cu atât mai mult candidații depind de partidul lor pentru a fi aleși.”

„Video-politica atribuie o greutate cu totul disproporționată, și deseori strivitoare unora care nu sunt <<surse autorizate>>, care nu pot fi în nici un fel numiți opinion makers; cu adevărat un serviciu cum nu se poate mai rău adus democrației ca guvernare a opiniei.”

Un gând despre &8222;Imbecilizarea prin televiziune și post-gândirea – partea a II-a&8221;

  1. Pingback: Imbecilizarea prin televiziune și post-gândirea – partea a III-a | O singură datorie are omul: Să nu fie prost!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s