Imbecilizarea prin televiziune și post-gândirea – partea a III-a

Continui acum cu ultimele idei extrase din cartea Homo Videns de Giovanni Sartori. Prima parte o găsiți aici, iar cea de-a doua aici.

„Televiziunea <<globală>> e de 10 până la 20 de ori mai absentă, în acoperirea lumii, față de ziar.”

„Lumea văzută în imagini este, prin forța lucrurilor, o lume de prim-planuri: câteva fețe, un grup, o stradă, câteva case. Așadar unitatea ce poate fi prinsă într-o fotografie este, cel mult, satul, aglomerarea umană minimă.”

„Atunci când vorbim despre persoane <<educate din punct de vedere politic>>, trebuie să facem distincția între cel informat în legătură cu politica și cel competent din punct de vedere cognitiv să rezolve problemele politicii.”

„Cel ce invocă și promovează un demos ce se autoguvernează este un panglicar într-adevăr lipsit de orice scrupule sau pur și simplu un iresponsabil, un inconștient absolut.”

„Tabloul de ansamblu este deci următorul: în timp ce realitatea se complică iar complexitățile sporesc vertiginos, mințile se simplifică și noi creștem – am mai spus-o un video-copil care nu se maturizează, un adult care rămâne pentru toată viața ca un om căzut în mintea copiilor.”

homo videns

„Valoarea democratică a televiziunii – înlăuntrul democrației – devine încetul cu încetul o amăgire: o demo-putere atribuită unui demos  golit de orice conținut.”

„Nu mai avem un om care să <<domnească>> grație tehnologiei inventate de el, ci mai degrabă avem un om supus tehnologiei, dominat de mașinăriile lui. Inventatorul e strivit de invențiile sale.”

„Raționalitatea noastră este o potențialitate, și de asemenea o datorie de a fi, greu de îndeplinit și ușor de pierdut; și este doar o parte din existența noastră.”

„Raționalitate înseamnă a formula o întrebare rațională la care să știm să dăm un răspuns rațional; iar dacă nu se întâmplă așa, atunci nu de raționalitate e vorba.”

„În era digitală, munca noastră se reduce la apăsarea unor butoate pe o tastatură. Astfel trăim închiși într-o seră fără a mai avea un contact adevărat cu realitatea, cu lumea reală.”

„Omul multimedial nu mai face nimic. Experiența lui directă, trăită personal, se rezumă exclusiv la apăsarea unor butoane pe o tastatură și la citirea unor răspunsuri pe un ecran. Pentru el nu există învățătura dată de cunoașterea prin faptă.”

„Tehnologia, cu cât avansează mai mult, produce un om chiar mai <<prostănac de credul>> decât omul medieval.”

„Televiziunea privată care contează nu numai că nu ridică, dar chiar promite să coboare și mai mult nivelul producțiilor de televiziune.”

„Concurența între media nu produce beneficii concurențiale, ci mai degrabă o degradare a produselor.”

„Astăzi se revarsă în jur mințile debile, care se revarsă tocmai pentru că dau peste un public care nu a fost niciodată deprins să gândească. Și vina televiziunii în acest cerc vicios este de a-i favoriza (…) pe trăsniți, pe excitați, pe exagerați, pe mincinoși.”

„Nu e deloc adevărat – așa cum lasă să se înțeleagă superficialitatea multimedialiștilor – că pierderea culturii scrise  e compensată de dobândirea unei culturi audio-vizuale.”

„Tendința ziarelor e asemănătoare: maimuțărește și urmează televiziunea debarasându-se de conținuturi serioase, umflând și trâmbițând evenimente emoționale, exagerând <<culoarea>> sau confecționând știri în pachețele pentru telejurnal.”

Factorii determinanți care contribuie la formarea persoanei umane și care îl transformă pe copil în adult: „1) părinții; 2) colegii de aceeași vârstă (peer group); 3) școala; 4) mass-media.”

„Homo videns se traduce printr-un cetățean care știe din ce în ce mai puțin despre treburile publice, adică despre lucrurile care îi creează deprinderi de cetățean.”

„Lumea reală nu funcționează după formula <<mai întâi cunoaște, apoi alege>>, ci mai degrabă după formula <<alege fără să cunoști>>.”

„Competiția de piață se bazează pe trei elemente: a) cost-preț, b) calitatea produsului, c) raport preț-calitate. Iar interacțiunea dintre aceste trei elemente se rezolvă în beneficiul consumatorului.”

„În televiziune, produsele pentru care se formează un preț de piață adevărat nu sunt programele, sunt spațiile publicitare.”

„Video-copilul este ceea ce este deoarece și-a pierdut în mare măsură capacitatea de a folosi limbajul abstract al lui homo sapiens și, în proporție și mai mare, pe cel al lui homo cogitans, pentru a recădea în imprecizia și în <<primitivismul cognitiv>> ale conversației obișnuite, ale limbajului comun.”

„(…) Diferența de <<cultură mentală>> scapă majorității părinților, acest lucru se datorează faptului că părinții din 1999 sunt la rândul lor foști video-copii care se văd pe ei înșiși în odraslele lor. (…) O altă cauză a acestei creșteri nereușite și a acestei lipse de dezvoltare a propriei personalități independente este faptul că părinții nu mai constituie o structură de autoritate.”

„Fapt este că părinții lui <<mereu da>> (care include da-ul privitului la televizor timp de ore și ore în șir) concură la crearea copilului viciat care se regăsește într-un adult nevertebrat.”

„E adevărat că o imagine poate valora mai mult decât o mie de cuvinte. Dar e și mai adevărat că un milion de imagini nu creează nici măcar un singur concept.”

„Dacă nu <<depășești>>, dacă nu întreci și nu sari peste, astăzi nu exiști.”

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s