Monahismul ortodox – Un dar pentru lume

DSC_0018Duminică, 11 octombrie a.c., de la ora 16.00, la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Mitropolia Moldovei și Bucovinei, prin Editura Doxologia, a organizat conferința „Monahismul ortodox – Un dar pentru lume”, susținută de Părintele Arhimandrit Elisei, starețul Mănăstirii „Simonos Petras” din Muntele Athos.

Anul acesta, pelerinii care vin la Iași la Sărbătoarea Sfintei Cuvioase Parascheva se pot închina şi la moaştele Sfintei Mironosițe, întocmai cu Apostolii, Maria Magdalena, aduse de la Mănăstirea „Simonos Petras” din Sfântul Munte Athos. Cu acest prilej, Părintele Arhimandrit Elisei, starețul Mănăstirii „Simonos Petras” a susținut o conferință pe tema „Monahismul ortodox – Un dar pentru lume”.

DSC_0005La evenimentul care a avut loc astăzi, 11 octombrie, în Aula „Mihai Eminescu” a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, au fost prezenți și Arhim. Nichifor Horia, Exarh administrativ al Arhiepiscopiei Iașilor și Starețul Mănăstirii „Sfinții Trei Ierarhi” – moderatorul conferinței – și  Ierom. Nathanael Neacșu, de la Catedrala Mitropolitană din Iași – traducător.

Fiecare suflet dorește să aibă odihnă

În debutul conferinței, Părintele Arhim. Elisei a vorbit despre mănăstire și monahi, amintind faptul că „mănăstirea este icoana vie a împărăției lui Dumnezeu, iar părinții monahi rămân acolo pentru a arăta care este ținta și cum se dobândește viața viitoare. Probleme sufletești, patimi, păcate și orice alte slăbiciuni desigur că au existat, și vor exista, în mănăstiri. Cu toate acestea, mănăstirea rămâne o poartă către cer, iar părinții monahi de acolo cheamă pe toți credincioșii să urce pe calea sfințeniei și sunt îndemnați: «Urcă aici și vezi ce se va întâmpla după aceasta!»”.

DSC_0015În continuare, invitatul a mers pe ideea că cei chemați la viața monahală și la mersul pe această cale sunt cei care vor să trăiască liberi de orice compromis, de orice legătură; cei care nu vorbesc simplu doar despre libertate, ci doresc și se luptă pentru a fi liberi după modul în care aleg ei însiși să trăiască, așa cum le cere sufletul lor.

Roadele vieții monahale

Încercând să răspundă la întrebarea Sunt părinții monahi mai buni decât ceilalți oameni?, o întrebare aflată pe buzele multora, dar poate nerostită, Părintele Stareț Elisei a precizat că el nu crede asta: „Ei (n.r.: monahii) doar mărturisesc și arată calea spre Împărăția lui Dumnezeu, pe care ei înșiși o doresc. Acest lucru îl dorește fiecare suflet. Fiecare suflet dorește să aibă odihnă, să fie liber, să fie în siguranță, să fie nemuritor. Cu rugăciunea monahilor stă lumea, iar Dumnezeu a cinstit lumea prin viața monahilor.

DSC_0027Punctul central al conferinței a constat în identificarea roadelor, a „consecințelor” vieții monahale, ca dar de preț pentru oameni. Primul rod menționat de Părintele Elisei a fost acela al iubirii – viața monahală este iubire. „Pentru noi, monahismul este ceva simplu. Pentru noi, viața monahală înseamnă că locul cel adevărat îl reprezintă celălalt. Monahul are singurul drept de a muri, pentru a învia apoi din cenușă. Aceasta este calea mai înaltă, calea iubirii, deoarece nu există posibilitatea și nu există această realitate de a te îndreptăți pe tine însuți. Dreptul este celălalt, chiar dacă este păcătos, chiar dacă face greșeli, chiar dacă este nedrept.”

Al doilea rod amintit a fost egalitatea. „Ceea ce constituie o temă de discuție la nivel mondial, Biserica o realizează prin intermediul monahismului. Dar realitatea aceasta a egalității aduce cu sine o altă realitate, a comunității; pentru că în mănăstire este interzis ceva ce este al meu, particularitatea sau a avea ceva în mod privat, nu numai pentru lucruri pământești, materiale, ci vorbim de orice dorință sau voință personală. Chiar dacă este vorba despre un vis sau o realitate frumoasă pe care vrei să o împlinești”, a spus invitatul, precizând ca un al treilea rod pacea și bucuria vieții monahale.

DSC_0033Monahul fuge de toate pentru a fi liber

În cadrul conferinței s-a vorbit însă și despre lacrimi, despre lacrima care nu lipsește din viața monahală. Însă părintele a ținut să sublinieze că această lacrimă constituie izvor și devenire a bucuriei, a păcii împărtășite.

Totodată s-a adus în discuție și viața monahală ca viață în libertate. „Monahul fuge de toate pentru a fi liber. Fuge și se eliberează de tot ce înseamnă lege, pentru a trăi o viață liberă, o viață în care nu există lege. Tot ceea ce constituie necesități, chiar somnul și mâncarea, le lasă deoparte. Tot ce este impus din fire, lasă deoparte. Nu face compromis cu nimic, urmând a construi o nouă lume care va fi o lume nestricăcioasă. Ține numai o singură realitate: rădăcina sa; nu se dezrădăcinează din tradiția și din istoria care-l reprezintă, istoria vieții monahale. Rămâne însă un om al lumii, al vremurilor în care a crescut și trăiește. Devine un sfânt nu al unor vremuri trecute, ci al veacului în care a trăit așa cum avem ca exemple pe Sfântul Porfirie și Sfântul Paisie Aghioritul”, a concluzionat Părintele Elisei.

DSC_0056Alte subiecte abordate au fost: scopul monahului de a se uni în mod real cu Dumnezeu, rolul starețului, al bătrânului și relația sa cu monahii sau Rugăciunea lui Iisus.

Luni, miercuri și vineri să postiți de tehnologie!

Părintele Arhim. Nichifor Horia, Exarh administrativ al Arhiepiscopiei Iașilor și Starețul Mănăstirii „Sfinții Trei Ierarhi”, a ținut să precizeze înainte de sesiunea de întrebări din partea publicului faptul că „a aruncat părintele Elisei câte o sămânță în inima fiecăruia. Să ne ajute Dumnezeu ca această sămânță să rodească, să se împlinească și să trezească dorul și celor din jurul nostru spre viața cea adevărată, viața cea nemincinoasă, liberă de pătimirile acestei lumi, de egoismul care strâmtorează pe om în calea lui spre Dumnezeu”.

DSC_0024În finalul conferinței, publicul a adresat întrebări, majoritatea făcând referire la vârsta potrivită pentru alegerea vieții monahale; la modul în care ne dăm seama că avem chemarea spre monahism; la diferența dintre libertatea unui monah și cea a unui om din lume; la incapacitatea de a ne decide între căsătorie și călugărie sau la tehnologia în interiorul mănăstirii. La această ultimă problemă ridicată, Părintele Arhim. Elisei a evindențiat faptul că tehnologia „cu siguranță că este o amenințare. Este o ispită modernă, contemporană; dar nu o să folosim acest lucru deloc? Eu sunt pentru a fi folosite elemente de acest fel (n.r.: cum ar fi calculatorul) cu stăpânire de sine și o foarte mare stare de trezvie. Să fie folosite într-un cadru foarte aspru, strict, într-un program pe ore. Tehnologia a devenit o temă care poate fi inclusă în cadrul mai larg al postului. (…) Când mă întreabă tinerii ce sfat le dau, le spun să postească. Cum? Luni, miercuri și vineri să postiți de tehnologie!”.

Un alt eveniment pregătit special de Editura Doxologia pentru Sărbătoarea Sfintei Cuvioase Parascheva 2015 este lansarea albumului „Ceruri. Mănăstiri și Schituri din Arhiepiscopia Iașilor” (text: Pr. Sever Negrescu, fotografii: Emil Bănuți), care va avea loc luni, 12 octombrie a.c., de la ora 17.00, în Sala Gotică a Mănăstirii „Sfinții Trei Ierarhi” din Iași. Publicul prezent la eveniment se va putea bucura și de o miniexpoziție cu cele mai frumoase fotografii realizate pentru volumul lansat.

Text publicat pe Portalul DOXOLOGIA și la rubrica “Actualitate” din Ziarul “Lumina – Ediția de Moldova”.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s